Najczęstsze pytania


  • Jak umiejętnie wybrać bojler?

    Posiadając w swoim domu centralne ogrzewanie, chcemy korzystać nie tylko z dobrodziejstw uzyskiwanej wysokiej temperatury w pomieszczeniach, ale również zamierzamy uzyskać ciepłą wodę. W tym celu posłuży nam bojler. Jest to zbiornik służący do ogrzania wody za pośrednictwem elementu grzewczego, znajdującego się w środku. Podgrzanie wody jest możliwe poprzez dostarczenie energii cieplnej z centralnego ogrzewania. Niekoniecznie musi być to kocioł, ponieważ równie dobrze sprawdza się inne źródło pozyskiwania energii cieplnej.

    Często wyróżnia się bojlery, które dodatkowo mogą być zasilane energią elektryczną. W celu wprowadzenia oszczędności do domowego budżetu stosuje się bojlery zasilane dodatkowo kolektorami słonecznymi, czyli energią odnawialną.

    Zapotrzebowanie na wodę ciepłą

    Wybór bojlera powinien być w pełni przemyślany, a także optymalnie spełniający zapotrzebowania na ciepłą wodę wszystkich domowników. W takim razie należy wziąć pod uwagę nie tylko ilość osób korzystających na co dzień z gospodarstwa domowego, ale także ilość punktów, z których będzie dochodziło do poboru podgrzanej wody. Pod tym względem, należy zwrócić uwagę na pojemność zbiornika. W średniej wielkości domach, waha się on z reguły między 100, a 150 litrami. Chociaż dla zwiększenia komfortu wszystkich domowników, warto zainteresować się bojlerami i pojemności nawet 200 litrów.

    Temperatura

    Może się wydawać, że im woda osiągnie wyższą temperaturę, tym lepiej. Niestety nie jest to prawda, nie da się jej zmagazynować na dalszą przyszłość. Ponadto, jeśli będziemy utrzymywać zbyt wysoką temperaturę wody, to nie tylko w zbiorniku może dochodzić do osadzania się destrukcyjnego kamienia, ale również grozi to poparzeniem. Dlatego warto zachować umiar i przystanąć przy poziomie około 35 do 55 stopni Celsjusza. Co jakiś czas można zwiększyć temperaturę do poziomu około 70 stopni Celsjusza. Wtedy zyskamy pewność, ze wszystkie bakterie legionella zostały zniwelowane.

    Rodzaje bojlerów

    Bojlery można podzielić według kilku klasyfikacji. Wśród nich wymienia się chociażby bojlery leżące, a także stojące (zwykle o wyższej pojemności), jak i również bojlery otwarte i zamknięte. Bojlery zamknięte są wykorzystywane w większości gospodarstw domowych, ponieważ dostarczają one podgrzaną wodę do kilku punktów wody.

    Możemy podzielić również bojlery ze względu na surowiec, z którego zostały wykonane. Dlatego mamy do czynienia z:

    • bojlerami ze stali nierdzewnej – najczęściej stosowane w gospodarstwach domowych. Dzięki wykorzystaniu stali nierdzewnej, nie musimy się obawiać, że w naszym zbiorniku zacznie zachodzić korozja. Ponadto zaletą bojlerów ze stali nierdzewnej jest bardzo krótki cza podgrzewania wody. Można mówić także o bezpiecznym stosowaniu wody, która jest w pełni odkażona.
    • bojlerami żywicowanymi – są zbiornikami, które pojawiły się stosunkowo niedawno. Jednak dzięki zastosowaniu specjalnej żywicy Epidianu, są one odporne na różne warunki atmosferyczne, ewentualne pęknięcia, jak i również czynniki chemiczne. Nie ma mowy o pojawieniu się korozji w tego typu zbiornikach.
    • bojlerami emaliowanymi – żeby w tego typu bojlerach nie pojawiła się rdza, należy zastosować anodę magnezową. Dzięki pokryciu stali emaliom, zbiornik ten jest odporny na działanie kwasów organicznych oraz nieorganicznych. Ponadto można spodziewać się lepszej przewodności cieplnej, niż w przypadku zastosowania innych tworzyw sztucznych.

    Wybór bojlera powinien uwzględnić jego jak najdłuższą oraz najbezpieczniejszą eksploatację. Dlatego nie należy zatrzymywać się na tym, czy na pewno wystarczy wszystkim domownikom ciepłej wody. Niezwykle ważnym aspektem jest funkcjonalność i wytrzymałość zbiornika.

     

  • Dlaczego żar cofa się do zbiornika na opał?

    Czasami, zwłaszcza w porze letniej, zdarza się, że temperatura rury ślimaka wzrasta dużo bardziej niż w okresie grzewczym. Za pomocą sterownika możemy na bieżąco śledzić ciepłotę rury a nawet ustawiać alarm informujący o zbyt wysokiej wartości. Złe nastawy na sterowniku powodują, że żar schodzi zbyt nisko na głowicy lub w podajniku samoczyszczącym przedostaje się ku wylotowi rury co może powodować wzrost temperatury. W skrajnych przypadkach może w takich sytuacjach dojść do uszkodzenia ślimaka lub rury ślimaka. W przypadku palenia pelletem żar całkowicie może cofnąć się do zbiornika zwłaszcza gdy są częste przerwy w dostawach prądu. W takich przypadkach warto zaopatrzyć się w zalewak wodny tzw. strażak.

    Nasze podajniki, mają przyłącze do montażu strażaka. Dzięki takiemu rozwiązaniu nie trzeba nic przerabiać chcąc taki układ w dowolnej chwili zamontować. Wystarczy go dokupić i wykorzystać istniejące już przyłącza. Czy trzeba go montować zawsze? Jest to zalecane ale niewymagane. Plusem naszych podajników jest to, że są one przystosowane fabrycznie do montażu zalewaków. Przydaje się i jest niezbędny w przypadku palenia pelletem. W przypadku tego paliwa montaż jest wręcz obowiązkowy. Podczas przerw w dostawach prądu sterownik główny na kotle nie czuwa nad temperaturą rury ślimaka. W skrajnych przypadkach może dojść do cofnięcia się żaru w kierunku zbiornika. Gdy zamontowany jest strażak to on niezależnie od tego czy jest zasilanie czy nie bada temperaturę rury. Gdy jej temperatura przekroczy 90 stopni zawór się otworzy i określona ilość wody (pojemnik max 5 litrów) zaleje wnętrze rury tworząc skuteczną zaporę ogniową, która uniemożliwi przedostanie się żaru/ognia do zbiornika z paliwem.

    Głównym powodem cofania się żaru są zbyt małe dawki podawanego paliwa. Gdy czas podawania ustawiony jest na zbyt krótki lub czas pomiędzy podawaniem na zbyt długi ślimak załącza się zbyt rzadko lub zbyt długo pauzuje. To powoduje, że zbyt rzadko nadchodzą nowe porcje paliwa co w konsekwencji prowadzi co cofania się żaru tam gdzie paliwo jest czy w kierunku ślimaka i ujścia rury transportującej paliwo. Należy w takiej sytuacji zwiększyć czas podawania, skrócić przerwę lub skrócić krotność podawania na sterowniku.

  • Jak i kiedy konserwować motoreduktor?

    Motoreduktor po 12 miesiącach pracy lub po przepracowaniu 20 000 godzin należy poddać okresowemu przeglądowi i konserwacji.

    W trakcie przeglądu należy wykonać:

    • Oględziny zewnętrzne (stan uszczelnień, połączeń śrubowych, stan powierzchni) oraz czyszczenie motoreduktora i aparatury zabezpieczające bez demontażu, o ile oględziny nie wykażą takiej konieczności.
    • Pomiar rezystancji izolacji uzwojenia silnika.
    • Pomiar skuteczności zerowania lub rezystancji uziemienia ochronnego.
    • Pomiar rezystancji izolacji instalacji zasilającej.
    • Ocenić poziom hałasu, równomierność biegu.

    Czynności związane z demontażem motoreduktora, naprawą, montażem powinny być wykonane przez osobę odpowiednio przeszkoloną, a w przypadku wykonywania próby wytrzymałości elektrycznej izolacji silnika posiadającą wymagane uprawnienia energetyczne.

    Zgłoszenia awarii urządzenia prosimy kierować pod numer 62 741 64 58 lub serwis@stalkot.pl

  • Dlaczego spada temp. po przejściu ze stanu "nadzór" do "regulacji"?

    Przyjmuje się, że temperatura po przejściu ze stanu NADZÓR do REGULACJI spada o ok. 2 do 6 stopni w stosunku do temperatury zadanej (nie licząc histerezy). Zależy to od bardzo wielu czynników począwszy od ilości wody w instalacji a na kaloryczności paliwa kończąc. Powrót z powrotem do temperatury zadanej trwa w zależności od warunków średnio od 5 do 15 minut a nawet więcej. Jeśli przykładowo moc dmuchawy ustawiona jest na zbyt dużą to w chwili jej załączenia część ciepła ulatuje kominem na zewnątrz. Poza tym bezwładność kotła jest na tyle duża, że nie sposób zatrzymać w jednej chwili procesu spadku temperatury, który zaczął się jak jeszcze temperatura zadana była osiągnięta. Przykładowo jeśli temperatura zadana ustawiona jest na 50 stopni temperatura rzeczywista może wynosić np. 52-53 stopnie. W pewnym momencie zaczyna spadać. Przejście ze stanu nadzór do regulacji nie zatrzymuje od razu tego procesu dlatego też spadek poniżej zadanej może wynieść nawet 6 stopni. Podgrzewanie wody jest również procesem długotrwałym dlatego też powrót do nadzoru nie jest bardzo szybki i musi trochę potrwać.

  • Gdzie można kupić części zamienne do waszych kotłów c.o.?

    Wszystkie czesci zamienne do naszych kotłów c.o. jak i podajników ślimakowych są dostępne na naszej stronie internetowej w zakładce OFERTA. Dodatkowo zamówienia można składać telefonicznie i mailowo lub bezpośrednio w siedzibie naszej firmy.

  • Czy mogę we własnym zakresie przedłużyć czujnik od sterownika?

    Tak, czasami zdarza się, że fabryczna długość czujników temperatury jest niewystarczająca. Można przedłużyć czujniki we własnym zakresie. W związku z tym, że czujniki nie są objęte gwarancją, klient jej nie traci. Wystarczy przeciąć przewód w połowie długości i dosztukować odpowiedni odcinek. Jest to przewód o przekroju 2x0,75. 

  • Dlaczego podajnik zrywa zawleczki?

    Prawidłowo zamontowany podajnik za pomocą którego spalane jest odpowiednie paliwo sprawia, że zabezpieczenie zrywa się bardzo rzadko. Średnio zdarza się to raz, dwa razy na rok. Jeśli z jakiegoś powodu zauważają Państwo niepokojąco częste zrywanie się zabezpieczenia (kilka razy na tydzień) to znaczy, że należy szukać powodu takiego problemu. Poniżej opisujemy najczęstsze powody zrywających się zawleczek przy napędzie podajnika.

    • Źle zmontowana rura ślimaka

    Nowo zamontowany podajnik wymaga właściwego złożenia. Na rurze ślimaka znajduje się specjalny ogranicznik - czerwona linia. Wsuwając rurę ślimaka do głowicy należy skręcić ją w takim położeniu aby czerwony pasek doszedł do srebrnego pierścienia. Rura nie może wejść za głęboko ani za płytko. Jeśli pomiędzy paskiem a srebrnym pierścieniem będzie np. 1 cm, rura włożona jest za płytko. Jeśli ogranicznika nie widać, jest np. 1 cm wewnątrz srebrnej części, rura włożona jest zbyt głęboko.

    • Za duża granulacja paliwa

    Wszystkie podajniki przystosowane są do spalania paliwa o granulacji max 25-30 mm. Jeśli ziarna np. eko-groszku są zbyt duże, może to powodować zbyt duże opory podczas transportu paliwa wewnątrz rury co może w konsekwencji powodować zbyt częste zrywanie się zawleczek.

    • Zanieczyszczone paliwo

    Paliwo zanieczyszczone, niesortowane może zawierać zanieczyszczenia w postaci np. kamieni, kawałków stali itp. itd., które po załadowaniu do zbiornika powoduje blokowanie się ślimaka i zrywanie zawleczek.

    • Wytarty lub wypalony ślimak

    Nieprawidłowa eksploatacja, stosowanie mokrego paliwa itp. itd. mogą prowadzić do uszkodzenia ślimaka. Jeśli jesteśmy pewni, że nic co opisano powyżej, co dotyczy nowych podajników nie pomaga należy wyciągnąć ślimak i zobaczyć w jakiej jest kondycji. Uszkodzenie ślimaka powinno być od razu widoczne. Ślimak może być wytarty w jednym miejscu co kwalifikuje go do wymiany na nowy. Przyjmuje się, że w prawidłowo eksploatowanym kotle ślimak wymienia się co 4-5 sezonów grzewczych. Jest to element typowo eksploatacyjny niepodlegający gwarancji. Tylko i wyłącznie od użytkownika zależy jak długo ślimak będzie pracował prawidłowo.

    • Niewłaściwy typ zawleczek

    Przy podajnikach stosowane są typowe zawleczki "5" lub "6". Niedozwolone jest stosowanie śrub, gwoździ ani innych tego typu podobnych rzeczy mogących uszkodzić układ napędowy. Zawleczki mają odpowiednią wytrzymałość. Zbyt duża może powodować zbyt duże obciążenia co prowadzi do uszkodzenia zespołu napędowego. Zbyt kruche zawleczki, zbyt cienkie mogą natomiast powodować zrywanie się przy zbyt małym oporze, przy którym odpowiednia by się nie zerwała.

    • Duży nagar i blokada wyjścia z podajnika na płycie głowicy

    Należy sprawdzić czy głowica i rura ślimaka nie jest zanieczyszczona w miejscu gdzie pracuje ślimak. Nagar i powstałe zanieczyszczenie usunąć. 

  • Z jakiej formy płatności mogę skorzystać przy zakupie?

     Są trzy opcje do wyboru:

    • płatność gotówką,
    • płatność przelewem,
    • raty Santander lub mBank.
  • Jak dobrać kocioł do powierzchni domu?

    Przymierzasz się powoli do założenia centralnego ogrzewania w swoim budowanym domu jednorodzinnym? Może zaopatrujesz się na wymianę kotła przy okazji wykonania generalnego remontu? Podjęcie decyzji o tym z jakim spalaniem ma być kocioł nie jest jedynym wyzwaniem, które zostanie przed Tobą postawione. Istotną kwestią jest jeszcze optymalne dopasowanie kotła o odpowiedniej mocy. Jest to czynnik odpowiedzialny za prawidłowe funkcjonowanie kotła, jak i również całego systemu ogrzewania. Możemy sugerować się technicznymi wskazaniami ze strony producentów lub specjalistów. Jednak w dzisiejszym świecie, który rządzi się prawami marketingu, warto mieć głowę na karku i dowiedzieć się kilku rzeczy, by mieć pewność, iż dokonałeś trafnego wyboru, a nie dałeś się złapać na sprzedawcę roku.

    Ważne czynniki

    Najprostsza kalkulacja, jaka jest podawana przez sprzedawców, dotyczy powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego. Niestety jest to dopiero czubek całej listy czynników jakie należy wziąć pod uwagę, przy wyliczaniu mocy kotła:

    • powierzchnia użytkowa – istnieją różne szkoły na wyliczenie mocy kotła na podstawie powierzchni użytkowej. Jedni specjaliści posługują się gotowymi tabelami przyjmującymi, że kocioł o mocy 10 kW ogrzeje mieszkanie o powierzchni około 85 metrów kwadratowych, natomiast do ogrzania powierzchni 200 metrów kwadratowych, potrzebny jest już kocioł o mocy 23 kW. Inni znowu sugerują się wzorami, na podstawie których są w stanie wyliczyć ogólne zapotrzebowanie energetyczne.
    • grubość i rodzaj ścian – teoretycznie im grubsze ściany, tym mniejsza powierzchnia użytkowa do ogrzania. Ważne jest jednak również to, z czego zostały zbudowane ściany. Nowoczesna architektura coraz częściej uwzględnia niestandardowe rozwiązania, takie jak wszechobecne oszklenia. Domy mające tę samą powierzchnię, ale wybudowane z innych surowców wskażą inne parametry przy wyborze mocy kotła grzewczego.
    • izolacja – zasada jest prosta, brak izolacji powoduje szybszą utratę ciepła z budynku. Jednak nie zawsze odpowiedzią jest zakup kotła o większej mocy, ale zastanowieniem się nad ociepleniem domu.
    • okna, drzwi balkonowe – im jest ich więcej, oraz im mniej są szczelne, tym potrzebować będziemy większej ilości energii cieplnej.
    • podgrzewanie wody – często zapominamy o uwzględnieniu tego, że centralne ogrzewanie służy nam nie tylko do uzyskania wysokiej temperatury, ale również do ogrzania wody, z której korzystamy.

     
    Konsekwencje kotła o zbyt dużej mocy

    Nasza logika może nam podpowiadać wybór kotła o jak największej mocy, dzięki czemu nie będziemy musieli się martwić o wytwarzanie zbyt małej ilości energii cieplnej. Niestety jest to często popełniany błąd, za który będziemy musieli później drogo płacić. Warto sobie wyobrazić jazdę na rowerze. Nie jesteśmy w stanie na początku trasy napedałować się tak dużo, by kolejny odcinek przejechać całkowicie nie zużywając energii. Analogicznie jest z kotłami o zbyt dużej mocy. Zbyt duża ilość energii zostanie wydalona przez komin, a nie zostanie zmagazynowana na inny okres czasu. Dlatego korzystając z kotła o zbyt dużej mocy, palimy więcej, ale energii cieplnej zużywamy tylko tyle, ile rzeczywiście jej potrzebujemy. Ponadto zaczną się jeszcze inne kłopoty oprócz finansowych. Wypalając więcej opału niż trzeba, produkujemy więcej sadzy i smoły. Są to niepożądane pochodne, które mogą prowadzić do groźnych konsekwencji, jak chociażby zapalenie się sadzy.

    Audyt Energetyczny

    Nadal nie wiedząc, na jaki kocioł powinieneś się zdecydować, warto rozważyć przeprowadzenie audytu energetycznego. Badanie pozwoli wykazać, jakie faktycznie zasoby energii są nam potrzebne. Koszt takiej analizy nie jest mały, ale w porównaniu do strat finansowych jakie możemy odczuwać przez kolejne lata, usługa z pewnością zwróci się wielokrotnie.

Powrót

Najczęstsze pytania

Porady fachowców

Wymiana i konserwacja

Pliki do pobrania

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Kliknij zgadzam się.